انواع روش های چاپ

تکنولوژی چاپ  Printing Technology

به جمعی از متدهائی اطلاق میگردد که با آن ها می توان تصاویر و متون را بر روی ماده خاص چون کاغذ ، مقوا ، پی وی سی و . . . انجام داد.

چاپ غیر تماسی  Non – Impact Printing

به روش هایی در چاپ اطلاق می گویند که انتقال تصاویر و متون بدون اینکه با ماده چاپ شونده تماس داشته باشد صورت می گیرد. برای نمونه از این نوع چاپ می توان به پرینترهای جوهر افشان اشاره نمود.

چاپگر جوهر افشان  InkJet

چاپگرهای جوهر افشان در انواع مختلفی تولید می شود که بصورت خانگی، اداری و یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. چاپ جوهر افشان بر پایه اسپری نمودن رنگ از طریق هد چاپگر روی سطح مورد نظر انجام میشود. نوع اداری که عمومی ترین شکل این نوع چاپگرها می باشد همان چاپگرهای رنگی معمول است. از نوع صنعتی نیز برای ثبت تاریخ مصرف ، بارکد و مشخصات جدید اطلاعات بر روی محصولات مختلف استفاده می گردد.

چاپ های معمول  Conventional Printing

به مجموعه راه هائی که معمولا در تیراژهای بالا ( بیش از 1000 ورق ) صورت می گیرد می گویند. در این شیوه از یک رابط چاپ برای انجام عملیات چاپ استفاده می شود. شناخته شده ترین و معمول ترین روش این نوع چاپ، چاپ افست می باشد.

عکاسی  Photography

به روش انتقال تصاویری که به وسیله نور بر سطحی حساس انجام می گیرد عکاسی اطلاق می شود. عکاسی دارای مراحل مختلفی برای ظهور عکس می باشد. عکس از جمله روش های چاپی است که در هر خانه ای می توان به یک پرینتر معمولی نیز انجام داد. ترامهای روی عکس و اسلاید پیوسته است. امروزه با رشد دوربین های عکاسی دیجیتالی و ذخیره شدن عکس در حافظه ی گوشی این نوع از چاپ رو به فراموشی سپرده شده است.

ترموگرافی  Thermography

ترموگرافی نوع  از چاپ است که حرارت در آن نقش اصلی را ایفا می نماید. از نمونه های این مورد چاپ می توان فکس هائی با کاغذهای حساس را نام برد.

چاپگر مغناطیسی  Magnetography

چاپ مغناظیسی بر مبنای تشکیل یک میدان مغناطیسی منحصر می تواند عملیات چاپ را انجام دهد و از تکنولوژی NIP Non Impact Printing استفاده می نماید. از این متد چاپ برای آماده سازی چاپ CTP Computer to plate و چاپ دیجیتالی به صورت رول استفاده میگردد.

یونوگرافی  Ionography

در این روش چاپ که از تکنولوژی NIP استفاده می کند اتمها و مولکول های باردار مثبت یا منفی در یک فضا با ولتاژ زیاد حرکت میکنند و تصویر را بروی درام ایجاد می نمایند. بدین صورت تصویر به کاغذ انتقال می یابد. این نوع چاپ هم می تواند با تونر مایع و هم با پودر استفاده می شود.

الکتروفتوگرافی  Electrophotography

لازم به ذکر است که این روش چاپ از پر استفاده ترین روش های چاپ با تکنولوژی NIP می باشد که از 5 مرحله تشکیل گردیده است:

-تصویرنگاری

-انتقال مرکب

-چاپ

-ثابت سازی تصویر

-مرتب سازی

از این روش چاپ در دستگاه های دیجیتال و چاپگر های لیزری استفاده میکردد. بعضی اوقات به چاپگر های الکترو فوتوگرافی چاپگرهای لیزری نیز گفته می شود که این نوع نامگذاری عمومیت بیشتری دارد.

چاپ اسکرین  Screen Printing

چاپ اسکرین، چاپ سیلک و یا چاپ سیلک اسکرین به نوعی از چاپ گفته می شود که رنگ از درون یک توری به صورت شابلون آماده شده است عبور کرده و به سطح مورد نظر می رسد. از این روش بیشتر برای چاپ کسیه ها و ساک های دستی مورد استفاده قرار می گیرد.

چاپ گود  Gravure

متدی از چاپ که در آن تصاویر و نوشته ها به صورت سوراخ هائی در سطح فلز حک می شود و مرکب مایع درون این سوراخ ها قرار می گیرد و سپس بطور مستقیم یا غیر مستقیم چاپ صورت می گیرد.

چاپ برجسته  Letter Press

چاپ برجسته که در واقع نیز به شکل برجسته بوده و مرکب به روی سطح برجسته مالیده می شود و سپس آن سطح برجسته با سطح چاپ شونده تماس مستقیم می یابد.

تامپو / چاپ بالشتکی  Tampo – Pad Print

نوعی از چاپ غیر مستقیم است که در آن از گراور استفاده میگردد. ابتدا نقوش و نوشته ها به روش های مختلف بر روی سطح فلز حک می شود سپس مرکب مایع داخل حفره ها ریخته می شود و یک سطح لاستیک سیلیکونی تصویر یا نقش و نگار را به سطح چاپ شونده منتقل می کند. در این روش حروف کنده شده روی فلز خوانا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید