هدایای تبلیغاتی انتخاباتی

دوران انتخاب فرا رسیده و زمانیست که هر نامزد انتخاباتی سعی می کند تبلیغات بیشتر و بهتری داشته باشد تا بتواند خود را هر چه فراتر به مردم معرفی کند. تمام نامزد های انتخاب در پی این هستند که چگونه مردم را به سمت خود جذب نمایند و با استفاده از راه های گوناگون توجه بیشتری را نسبت به خود معطوف دارند. بنرهای تبلیغاتی، سخنرانی های پی در پی، ارائه ی هدایای تبلیغاتی، پخش بروشور و تراکت و انجام مصاحبه های گوناگون، تشکیل تیم های حمایتی مردی و حتی گاهی دعوت از هنرپیشه ها، خواننده ها و یا مجری های معروف تلویزیونی و حتی جالب تر از آن پخش شیرینی و شکلات و یا پذیرائی از مهمان های انتخاباتی یکی از راه های جذب مخاطب می باشد. هر گاه در ایران به فضای انتخاباتی نزدیک می شویم موج بزرگی از این تبلیغات را در همه جای شهر مشاهده می کنیم.

قبل از هر چیز با بدترین نوع تبلیغات انتخاباتی پخش تراکت تبلیغاتی مخالفت می کنیم. استفاده از انواع بیشماری کاغذ که 99% بدون استفاده به در و دیوار شهر چسبانده می شود و هیچ سودی جز از بین رفتن مقدار بسیار زیادی کاغذ و البته نازیبای شدن فضای شهری ندارد. نماینده ی مجلسی که با از بین بردن مقدار زیادی کاغذ نشان می دهد به هیچ عنوان به فکر محیط زیست و زیبائی شهر خودش نیست چطور در آینده می تواند به بهتر شدن زندگی شما کمک کند؟! از همان اول پیداست که یک نماینده ی هوشمند و قدرتمند به هیچ عنوان اجازه ی هزینه ی سنگین برای از بین بردن این مقدار کاغذ را نمی دهد.

اما جایگزین این تبلیغات بی فایده چیست؟ اگر نگاهی کلی به ساختار اجتماعی مردم ایران بیاندازید متوجه خواهید شد که توجه بسیار زیادی به هدایای تبلیغاتی دارند. هنگامی که در یک فروشگاه و یا نمایشگاه هدایای تبلیغاتی توزیع میشود خیل عظیمی از مردم را به سوی خود جلب می کند به نحوی که معمولا مغازه ها و یا غرفه ها و فروشگاه هائی که هدایای رایگان تبلیغاتی پخش می کنند همیشه شلوغ و یا حتی دیده شده در جلوی آنها صف های طولانی تشکیل شده است. نمونه ی چنین صف های طولانی را می توان الالخصوص در نمایشگاه هائی مشاهده کرد که با برگزاری مسابقه و توزیع هدایای رایگان بخش زیادی از بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب می کنند.

البته بسیاری از کسانی که این تبلیغات برایشان جذاب است و به سمت آن کشیده می شوند عموم مردم هستند. کمتر دیده شده که افراد خاص و یا با جهت فکری تخصصی به سوی این تبلیغات جلب شوند. البته هدف انتخابات نیز هدف قرار دادن افراد خاص نیست. ممکن است افراد خاص بسیار تاثیر گذار باشند و یا بتوانند کارهای مهمی انجام دهند اما نتیجه ی انتخابات را عموم مردم مشخص می کنند بنابراین اگر سمت و سوی تبلیغات انتخاباتی به سمتی باشد که بتواند عموم مردم را به سوی کاندید مورد نظر جلب کند موفقیت بسیار بزرگی در بر خواهد داشت. اگر شما بتوانید عموم افراد جامعه را به سمت خود جذب کنید با تعداد آرای بیشتر موفق تر خواهید بود.

بنابراین باید تبلیغات را به سمتی سوق داد که بتواند نیازهای عموم را پاسخ دهد و آنها را به سمت خود بکشاند. تجربه نشان داده که استفاده از هدایای رایگان انتخاباتی مفیدترین و تاثیرگذار ترین بخشی خواهد بود که عموم مردم را به سرعت جذب خواهد نمود. اما چرا نباید از هر راهی استفاده نمود؟! چرا هدایای تبلیغاتی استفاده کنیم که مورد استفاده نباشد و هزینه ی سرسام آور تبلیغات انتخاباتی را خرج مواردی کنیم که سودی برای هیچ کس نخواهد داشت؟ این ایده که هدایای تبلیغاتی انتخاباتی شما باید مورد استفاده نیز قرار گیرد شما را فردی باهوش و با درایت نشان خواهد داد. حتی این مسئله می تواند موضوع انتخاباتی شما و تفاوت شما با دیگر نامزدهای انتخاباتی باشد که بی محابا و بدون فکر نسبت به تبلیغات خود اقدام می کنند.

وظیفه ی کمپینن های تبلیغاتی فقط در بوق و کرنا کردن نیست. باید بتوانید در لوای تبلیغاتی که انجام می دهید برای خود و دیگران سود داشته باشید. بسیاری فکر می کنند هر چه بیشتر تراکت چاپ کنند و اگر عکس آنها در هر گوشه و کنار شهر دیده شود موفق تر خواهند بود. اما چگونه شما به از بین بردن زیبائی فضای شهری به فکر مردم و شهر خود هستید؟

البته تحلیل کمپین های تبلیغاتی بسیار پیچیده تر از بحث های مطرح شده است اما در نظر داشته باشید که موضوع مقاله ی ما در مورد هدایای تبلیغاتی می باشد. نکته ی بسیار بسیار مهم در این بخش این است که من خودم را تبلیغ می کنم یا دیگران مرا تبلیغ می کنند؟! اینکه من خودم را تبلیغ کنم و بگویم من چنین و چنانم زیاد هم کارگر نیست. مسلم است که تمامی کاندیدای انتخاباتی یکسره در حال تعریف از خودشان و برنامه هایشان هستند. درست است که این موضوع و ارائه ی برنامه ها بخش بسیار مهمی از کمپین تبلیغاتیست اما آنقدر در این سالها مسئولان قبل از انتخابات چنین و چنان گفته اند و عمل نکرده اند که دیگر روی مردم تاثیری ندارد. سخنرانی و پشت سر هم حرف و حرف و حرف دیگر کسل کننده و خسته کننده شده است. اینکه من فلان می کنم و با این برنامه همه ی چیز را سر و سامان می دهم دیگر تکراری شده و گوش مردم از این مسئله پر شده است.

نقطه ی خالی در تبلیغات انتخاباتی و کمپین های تبلیغاتی امروزه در ایجاد نکردن جامعه ی طرفدار و بها دادن به آنهاست. اگر شما از خود یک نامزد انتخاباتی بشنوید که قرار است نماینده ی خوبی شود شاید خیلی برایتان جذاب نباشد. اما هنگامی که از یک دوست و یا آشنا از ویژگی های یه نامزد مطلع می شوید با دقت بیشتری به حرف های او توجه می کنید. زیرا برای شما جالب تر خواهد بود که یک بی طرف از شخص خاصی حمایت کند و ویژگی های او را برشمارد. اما شاید حرف هم آنقدر موثر نباشد. چرا؟ چون معمولا موثرترین عامل در اثرگذاری در انسان دیدن است. هیچگاه یک متن رادیوئی به اندازه ی فیلمی که انسان می بیند روی او تاثیرگذار نخواهد بود.

اولین حس قدرتمند انسان که به او کمک می کند بیش از 90 درصد دنیای پیرامون خود را بشناسد قوه ی بینائی ست. قدرتی که بیش از هر حافظه ی دیگری نیست قابل بازیابی و یادآوری ست. برای همین است که همیشه در کتاب های درسی سعی می کنند از اشکال برای توضیح یک مسئله استفاده کنند. زیرا تصاویر همیشه بهتر و بیشتر در یاد می مانند و همواره عمق یافته های ما از یک مسئله به قوه ی بینائی ما باز میگردد.

اگر این دو مسئله یعنی قوه ی بینائی و ایجاد جامعه ی هوادار را دو تا بزرگترین قدرت های انتخاباتی در نظر بگیریم به نتایح بسیار عالی دست پیدا خواهیم کرد. نقاطی که هرگاه در فضای انتخاباتی وجود داشته هم به مشارکت بیشتر انجامیده و هم شور و نشاط بیشتری در بر داشته است و البته باعث شده که هر نامزدی که بتواند با قدرت بیشتری جامعه ی هودار خود را مدیریت کند در انتخاب پیروز بوده است. جامعه ی هوادار به سرعت شما را تبلیغ خواهند کرد و باعث پیروزی شما خواهند شد. با داشتن چنین جامعه ای دیگر شما نخواهید بود که از خودتان تعریف می کنید. دیگران با قدرتی بیشتر از شما و به رایگان این کار را برای شما انجام خواهند داد. حتی بدون اینکه شما بخواهید از شما دفاع خواهند کرد و سعی خواهند کرد هواداران بیشتری نیز برای شما جمع کنند.

بسیاری از برندهای بزرگ فروش دنیا با استفاده از این شگرد تبلیغاتی بزرگترین جامعه ی بازاریابان خود را تشکیل می دهند. یعنی هواداران یک برند تجاری بدون اینکه خود مطلع باشند تبدیل به کسانی خواهند شد که برای آن برند و یا حتی برای فروش کالای آن برند تلاش می کنند و همه را نسبت به خرید آن ترغیب می نمایند. واقعا نباید از داشتن چنین نوع تبلیغات صرف نظر کرد و یا آن را نادیده گرفت.

اما جامعه ی طرفداران چگونه شکل می گیرند؟ 1. ایجاد سبک 2.هویت سازی 3. تبلیغات بصری و دیداری 4. راه های انگیزشی

بارها شده در تبلیغات مختلف آنقدر به در و دیوار بنر و تراکت و پرچم چسبانده اند که دیگر واقعا آدم نمی تواند آن را از هم تشخیص دهد و همه با بی تفاوتی و بدون اینکه حتی آنها را نگاه کنند از کنار آن میگذرند و فقط به فکر این هستند تا انتخابات به اتمام برسد و چهره ی زشت شهرشان مجدد توسط نیروهای شهرداری مرتب و زیبا گردند و این کاغذهای بدرد نخور از در و دیوار کنده شود. اما وقتی شما چهره ای را روی تیشرت شخصی می بینید ناخودآگاه توجتان جلب می شود که عکس چه کسی است. نکته ی بسیار ظریفی ست. جامعه ای از طرفداران خود را در نظر بگیرید که با تی شرتی از عکس های شما و شعار تبلیغاتی شما به این سو و آن سو می روند و توجه بسیاری از افراد را جلب می کنند. جامعه ی هواداری که بدون حرف و با تصویر دیگران را جلب می کنند و به طور بسیار قدرتمندی اثر گذارند. حال فکر کنید که تعداد زیادی از تی شرت های مذکور چقدر می تواند قدرتمند تر و هدفمندتر از تراکت های تبلیغاتی اثرگذار باشد و نه تنها یکبار مصرف نباشد بلکه برای مصرف کننده برای مدت ها قابل استفاده باشد. در واقع شما با ارائه ی یک تیشرت تبلیغاتی در قالب یک هدیه ی تبلیغاتی نه تنها می توانید فرد مورد نظر را به سمت خود جلب کنید بلکه با این شیوه ی تبلیغات بصری شما یک هوادار و یک بیلبورد تبلیغاتی متحرک خواهید داشت که روی بیننده های خود تاثیر شگرفی خواهد گذاشت. رمز موفقیت اینجاست که بتوانید هواداران تبلیغاتی خود را زیاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید