مصاحبه مجله همشهری با مدیر سایت شابلون

چندی پیش یکی از خبرنگاران گروه مجلات همشهری به سراغ شرکت ما آمد و مصاحبه ای با مدیریت سایت شابلون، هومن جیا انجام داد. بخش اعظمی از این گزارش به نحوه کار اختصاص یافت و اطلاعاتی در اختیار بخش کسب و کار مجله همشهری قرار گرفت تا آن را در اختیار تمامی مردم ایران قرار دهد تا شاید شخصی بتواند از این اطلاعات استفاده نماید و برای خود کسب و کاری راه بیاندازد. در این بخش می توانید متن کامل مصاحبه ای را که در این مجله چاپ شده است مطالعه نمائید:

هومن جیا کار چاپ را از خانه شروع کرده و حالا مدیر یک شرکت چاپ و تبلیغات است

«90 درصد مشتری هایم را ندیده ام». مرد خوش برخورد و با حوصله ای است و هر سوالی که می پرسم با حوصله جواب می دهد. همین خصوصیت اخلاقی اش هم احتمالا باعث شده تعداد مشتری هایش بسیار زیاد باشد. این مرد مشتری مدار در این باره می گوید: «خیلی از مشتری هایم بدون این که مرا دیده باشند کالاهایشان را سفارش می دهند و پول را واریز می کنند. ما هر بر اساس تعهدی که به آنها داده ایم کار را به موقع تحویلشان می دهیم. در واقع امانتداری و تحویل به موقع کار، از رازهای موفقیت در جذب مشتری است. شاید باورتان نشود اما من بیش از 90 درصد مشتری هایم را نمی شناسم و فقط تلفنی با آنها حرف زده ام.»

اما وارد شدن آقای جیا به کار چاپ، ماجرای عجیب و غریبی دارد که این طور برایمان تعریف می کند: «مدرک کارشناسی بیولوژی گیاهی دارم اما به دلیل نبود بازار کار و علاقه ای که به کار طراحی داشتم به طور اتفاقی با یک شرکت چاپ سابلیمیشن آشنا شدم و در آنجا به عنوان طراح کارم را شروع کردم. همیشه در این فکر بودم که خودم با طرح ها و ایده های ذهنی که دارم کار کنم. برای همین با پس اندازی که داشتم یک پرینتر و یک دستگاه چاپ سابلیمیشن خریدم و کارم را در خانه شروع کردم.»

حالا بعد از چهار سال آقا هومن به قدری کارش پیشرفت کرده که از طریق ادارات، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و به صورت اینترنتی سفارش می گیرد و به قول معروف نانش توی روغن است.

«در هر کاری، در ابتدا باید سختی بکشی و خاک کار را بخوری تا پیشرفت کنی. خدا رو شکر الان کارم به قدری گرفته است که مشتری هایم بدون اینکه به شرکت بیایند و اصلا من را بشناسند کار سفارش می دهند و شده اند مشتری دائمی شرکت ما»

آقا هومن می گوید تبلیغات و کیفیت کاری که ارائه می دهید در این مسیر حرف اول را میزند. «باید با استفاده از سیستم بازاریابی کارتان را تبلیغ کنید. وقتی کاری که انجام می دهید به عنوان یک کار با کیفیت به بازار عرضه شد قطعا مورد استقال قرار می گیرد. آن وقت دیگر اسم شرکتتان در بازار مطرح می شود و مشتری هایتان بدون اینکه شما را بشناسند و یا حتی برای یک بار شما را دیده باشند به شما سفارش می دهند.»

با پرس و چاپ روی سطوح مختلف به سمت کسب درآمد قدم بردارید

یک پرینتر، یک دستگاه چاپ سابلیمیشن (دستگاه حرارتی) و یک اتاق 12 متری همه آن چیزی است که برای وارد شدن به کار چاپ و راه اندازی یک دفتر کار کوچک نیاز دارید. از لیوان، تیشرت، کلاه و پدموس گرفته تا سنگ، بشقاب و لیوان. روی هر چیزی که دلتان بخواهد می توانید چاپ کنید و ماهی سه میلیون تومان درآمد داشته باشید. یک کار ساده و بی دردسر که نیاز به اطلاعات و دانش قبلی ندارد و با راحتی می توانید با یادگرفتن طرز کار پرینتر و دستگاه سابلیمیشن یک کسب و کار خانگی و یا حتی شغل دوم داشته باشید.

برای اینکه از صفر تا صد کارهای چاپ و تبلیغات اطلاعات بدست بیاوریم به سراغ یکی از شرکت های معتبر در زمینه چاپ روی سطوح مختلف رفتیم تا راز و رمز ورود به این کار و موفق شدن در آن را برای شما شرح دهیم.

قدم اول:

اولین قدمی که برای شروع کارتان باید انجام دهید خریدن یک پرینتر Epson مدل P50 است؛ یکی از ارزان ترین، سریع ترین و کوچک ترین پرینترهائی که در بازار موجود است و به قول معروف راست کار شماست.

هومن جیا، مدیر یک شرکت تبلیغاتی که برای تهیه این گزارش و گرفتن اطلاعات درباره این شغل به سراغش رفته ایم در این باره می گوید: « بعد از اینکه پرینتر خریدید باید بروید سراغ دستگاه چاپ سابلیمیشن. دستگاهی که به اصطلاح دستگاه پرس حرارتی شش کاره و هشت کاره سابلیمیشن هم به آن می گویند. تنها فرق دستگاه شش کاره و هشت کاره در انواع و تعداد قاب هائی است که برای سطوح مختلف به کار می رود و عملکردشان تفاوت چندانی با هم ندارد.»

قیمت سابلیمیشن های شش کاره تا هشت کاره در حدود یک میلیون و هشتصد تا دو میلیون تومان است.

« سابلیمیشن ها، جزو دستگاه های چند منظوره هستند و می توان از آنها استفاده های گوناگون کرد. مثلا شرکت های بزرگ برای هدایای تبلیغاتی شان از این دستگاه استفاده می کنند و بعضی افراد هم با استفاده از آن در خانه، کار می کنند تا از این راه درآمدی بدست بیاورند.»

دستگاه چاپ سابلیمیشن چگونه کار می کند؟

برای کار کردن با پرینتر باید کمی از طراحی سر در بیاورید و بتوانید با نرم افزار فتوشاپ کار کنید، آن وقت می ماند کار کردن با دستگاه سابلیمیشن که آن هم به گفته آقا هومن زیاد سخت نیست و نیاز به دانش و اطلاعات تخصصی ندارد. « دستگاه های حرارتی نیاز به تنظیمات خاصی ندارد. فقط باید زمان و دمای آن تنظیم شود. دمای لازم بستگی به جنس سطحی که قرار است روی آن چاپ بخورد دارد. مثلا برای چاپ یک عکس روی تیشرت باید زمان دستگاه را روی 60 و دمای آن را روی 200 تنظیم کنید. در واقع کار کردن با این دستگاه دستی بوده و اتوماتیک نیست و هر کی می تواند آن را انجام دهد.»

با استفاده از دستگاه های سابلیمیشن می توان روی بسیاری از سطوح کار چاپ را انجام داد. از ماگ های کوچک و بزرگ گرفته تا فنجان و انواع تیشرت. « سرامیک،کلاه، پازل بازی، پدموس، تخته شاسی ام دی اف، آلومینیوم، سنگ، کریستال، بالشتک، زیر لیوانی، پرچم، بشقاب، پیش دستی، شال و روسری، انواع قاب موبایل، پلاک سینه، قمقمه، ساعت و…اگر در این کار کمی حوصله و نوآوری هم داشته باشید، می توانید محصولات زیبائی تولید کنید و به دست مشتریانتان برسانید.»

خیلی بیشتر از اینها جواب میدهد

جالب است بدانید که دستگاه های سابلیمیشن هیچ محدودیتی درباره رنگ ندارند و می توانند هر نوع عکس و تصویری را حتی در تیراژهای بالا چاپ کنند. «این دستگاه دارای قالب های متنوعی هستند و شما می توانید روی هر وسیله ای که دلتان خواست چاپ بزنید. در واقع هیچ محدودیتی در تیراژ و یا چاپ عکس وجود ندارد.»

آقای جیا می گوید با این که دستگاه سابلیمیشن به دستگاه شش کاره معروف شده اما کارهای بیشتری انجام می دهد و بهترین توصیف برای آن دستگاه شش قالبه است.

«شش قالب این دستگاه شامل قالب لیوان یا ماگ بزرگ، لیوان کوچک یا فنجان، بشقاب بزرگ، قالب پیش دستی، قالب کلاه و همچنین یک پرس تخت در ابعاد 28 در 38 سانتیمتر است که استفاده های گوناگونی مثل چاپ تیشرت، پارچه، پازل، پدموس، پرچم… را می تواند داشته باشد.»

طرز کار:

برای چاپ کردن یک طرح روی سطح دلخواهتان، در مرحله اول باید پرینت طرح را بگیرید. بعد از آن که طرح اولیه چاپ شد باید آن را به شکل میرور (آینه ای) و برعکس روی دستگاه پرس حرارتی بگذارید. بعد زا آن هم می توانید با دادن زمان و دمای مناسب به دستگاه، طرح مورد نظرتان را روی وسیله ای که می خواهید چاپ کنید. «قیمت رنگ های پرینتر بالا نیست. به طور معمول باید هر دو ماه یک بار، یک ست رنگ شش تائی 100 سی سی را با 140 هزار تومان تهیه کنید. قیمت کاغذ مخصوص این کار هم که برای هر ماه 100 تا 200 هزار تومان است که این رقم بستگی به سفارشی که تحویل می دهید دارد. البته باید بدانید که این هزینه فقط شامل کاغذهای A4 معمولی نیست و شامل کاغذهای مخصوص جوهر سابلیمیشن هم می شود.»

ساعت کاری دست خودتان است

تمام پروسه و روند پرینت، چاپ و بسته بندی هر وسیله ای که بخواهید روی ان چاپ بزنید چهار دقیقه طول می کشد. یعنی شما می توانید در یک روز هر تعدادی که دلتان می خواهد سفارش بگیرید و با توجه به سفارشاتی که دارید ساعت کاری تان را تنظیم کنید. « قیمت تیشرت های خامی که باید برای چاپ بخرید در محدوده 8 هزار و 500 تومان است. با توجه به هزینه های رنگ و زمان و… شما می توانید این تیشرت ها را تا 20 هزار تومان به مشتری بفروشید. قیمت چاپ هائی که روی لبه کلاه می نزدی هم برایتان تقریبا چهار هزار و 500 تومان آب می خورد که شما می توانید آن را بین 10 تا 20 هزار تومان بفروشید که قیمت آن به تعداد سفارشاتی که دارید بستگی دارد. طرف عرف بازار فروش، هر چه تعداد بالاتر باشد قیمت جنس چاپی هم کمتر می شود.»

قیمت چاپ هائی که روی لیوان های سرامیکی زده می شود پنج هزار تومان است که شما می توانید این لیوان ها را تا 11 هزار تومان بفروشید.

«معمول وسایلی که روی آن چاپ می خورد یک قیمت متعارف دارند که با توجه به بازار تنظیم و تعیین می شوند. این که می گوئیم مثلا قیمت یک کلاه بین 10 تا 20 هزار تومان است با توجه به تعداد آن در نظر گرفته می شود.طبیعتا وقتی شما برای چاپ کردن روی دو کلاه بخواهید دستگاه سابلیمیشن را روشن کنید و چاپ بزنید باید به نسبت تعداد کمی که چاپ می کنید هزینه ی بیشتری بگیرید تا انجام اینکار برایتان صرف داشته باشد.»

1 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • چاپ بهار
    24 شهریور 1401 08:44

    یادش بخیر عجب قیمتهایی داشت محصولات سابلیمیشن تو سال 94 …
    مصاحبه خواندنی و لذت بخشی بود ♥

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید